تربیت قرآنی و دینی, نماز, نماز پایه های مختلف دبستان آیات

زنگ نماز کلاس دوم و سوم ابتدایی دبستان قرآنی آیات

زنگ نماز کلاس دوم و سوم ابتدایی :

پس از آن که دانش آموزان در پایۀ اول ابتدایی

  1. با زنگ نماز خانه و برنامه های ثابت عبادی خود مانند قرارهای آیاتی انس گرفتند
  2. و با مفاهیم اصلی و مهم توحید آشنا شده و وجود و حضور خداوند و مفاهیمی مانند دعا ، شکر ، اطاعت ، وحدانیت ، صفات الهی و… را به کمک داستان سریالی پر هیجان صد قسمتی با عمق وجود حس نمودند
  3. و اجمالاً یک نماز دو  رکعتی را بلد هستند
  4. و…

در پایه های دوم و سوم ابتدایی برنامه های زیر اجرا و انجام می شود :

۱- آموزش و پرسش نماز

در زنگ نماز پایه های دوم و سوم ابتدایی ، اولاً همۀ بخش های یک نماز ۲ تا ۴ رکعتی به صورت جزء جزء آموزش داده می شود .

سپس به نوبت و داوطلبانه از تک تک دانش آموزان سوال می شود و در دفتر نمازشان علامت زده می شود .

و نهایتاً یکی یکی بچه ها نماز کامل خود را تحویل داده و در اواسط سال تحصیلی (پایان نیم سال اول) اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان می توانند به طور کامل نمازهای یومیه را به تفکیک تعداد رکعات و… به جا آورند.

از آموزش های جانبی که در زنگ نماز پایه های دوم و سوم وجود دارد می توان به آموزش اذان ، آموزش اقامه ، آموزش تکبیر ، آموزش آیۀ صلوات (و بعضی آیات دیگر) و . . . اشاره نمود. که نهایتاً از تک تک دانش آموزان سوال شده و در دفتر مربوطه علامت زده خواهد شد.

بنا بر این در انتهای سال یک لیست کامل از تک تک اجزاء نماز و ملحقات آن خواهیم داشت که وضعیت عملکرد هر دانش آموز به طور کامل روشن است. و هر دانش آموز لا اقل ۱۲ بار جهت پاسخ اجژاء نماز به جایگاه حاضر شده است.

۲- سخنرانی زنگ نماز

از برنامه های جذاب زنگ نماز پایه های دوم و سوم ، سخنرانی های ۶۰ ثانیه ای ، ۲۰۰ ثانیه ای و ۳۰۰ ثانیه ای است. هر دانش آموز می تواند در طول سال تحصیلی حد اقل دو و حد اکثر تا ۵ سخنرانی در زمانهای مذکور داشته باشد. این سخنرانی ها شامل داستان ، خاطره ، حدیث و آیه قرآن و توضیح و تبیین آن در موضوعات مرتبط با نماز ، خداوند ، دعا و…. انجام دهد .

از فوائد این برنامه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. ایجاد اعتماد به نفس اجرای برنامه در حضور جمع
  2. پیش مطالعه و درگیر شدن با موضوع و مطلب
  3. احساس ارتباط درونی با موضوع و التزام عملی خود او به مفاد آیه یا روایت
  4. تمرین فن بیان و خطابه و منبر
  5. و…

۳- نماز داوطلبانه

از اتفاقات بسیار مبارکی که در زنگ نماز بچه های دوم سومی رخ می دهد می توان به نماز داوطلبانه آنها در زنگ نماز اشاره نمود . با توجه به آن که در پایه های دوم و سوم  در زنگ نماز ، نماز جماعت دایر نبوده و بیشترِ کار جنبۀ آموزشی دارد ، بسیاری از بچه ها در هنگام پرسش از دیگر دوستان شان در زنگ نماز ، از معلم مربوطه اجازه گرفته و به صورت داوطلبانه نماز می ایستند. این برنامه تا جایی پیش می رود که حتی در بعضی موارد معلم جهت جلوگیری از همهمۀ نماز دانش آموزان انتهای نمازخانه ، نماز داوطلبانه را نوبتی می کند.

لازم به ذکر است بسیاری از دانش آموزان به کمک برنامۀ نماز داوطلبانه مدرسه و قرار آیاتی دوم سوم ها ، در همین سن ، آرام آرام در منزل نیز به نماز می ایستند و عملاً به جرگۀ نمازخوانان می پیوندند.

۴- داستان توحیدی

مطابق آنچه در نماز پایۀ اول گفته شد ، یک داستان توحیدی نیز در زنگ نماز این دو پایه گفته می شود که اتفاقاً بار اصلی تعمیق موضوع نماز بر روی همین برنامه است. لکن شرح بیشتر آن در این مختصر نمی گنجد.

۵- قرار آیاتی ها

از برنامه های زنگ نماز در همۀ پایه ها که موجب می شود برنامۀ نماز در طول شبانه روز نیز برای آنها ادامه یابد ، قرار آیاتی ها ست. هر پایه بنا به اقتضاء و حال و شرایط شان ، به مرور تعدادی عهد در طول سال تحصیلی می نندند و با یکدیگر تلاش می کنند که به آنها پایبند باشند. مهمترین قرار آیاتی پایه های دوم و سوم ، تلاش برای خواندن همه یا بخشهایی از نماز یومیه در طول روز و خارج از مدرسه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *