قرآن ، روح دبستان آیات

منظور ما از دبستان قرآنی... چیست ؟

قرآن ، روح دبستان آیات

نظام قرآنی دبستان آیات

دبستان قرآنی چیست ؟

خروجی های دبستان قرآنی آیات

دانش آموزان دبستان آیات چه تفاوتهایی با بقیۀ دانش آموزان دارند؟

ادامۀ مطلب

تعریف ما از دبستان قرآنی

منظور ما از دبستان قرآنی چیست ؟ آیا منظور ما مدرسۀ حفظ یا قرائت قرآن است؟

ادامۀ مطلب

کلاسهای قرآن و معارف دبستان قرآنی آیات

نام درس : راهنمایان

قصص انبیا و زندگی نامه اهلبیت ع

نام درس : آیات نامه

آموزش کاربردی آیات و فهم موضوعی

نام درس : زبان قرآن

آموزش فن ترجمه قرآن ، حدیث و دعا

زنگ تلاوت

آموزش روخوانی تا ترتیل

سایر فعالیت های دینی - تربیتی دبستان قرآنی آیات

جشن ها و عزاداری ها

اهلبیت ع همان صورت انسانی قرآن هستند. در آیات ، همه عاشق اهلبیتند.

جشن قرآن و نماز

جشنواره هایی که هر چند وقت یک بار به مناسبت موفقیت بچه ها در زمینۀ فعالیتهای دینی اتفاق می افتد.

اردوی باق

ما عندکم ینفد و ما عند الله باق !
اردویی که نتیجۀ مجموعۀ فعالیت های قرآنی بچه هاست.

مشاهده

صبحگاه قرآنی

حفظ جزء ۳۰ و کلی برنامه جذاب که در صبحگاه اتفاق می افتد.

مشاهده

دیدگاه های دبستان آیات در موضوعات دینی

نظام تربیت دینی

چگونه و با چه مبنایی می توانیم برای تربیت دینی و اخلاقی یک نظام طراحی کنیم ؟

نباید های آموزش قرآن

امروزه چه چیزهایی را اشتباهاً با آموزش و تربیت قرآنی اشتباه می گیریم ؟

جایگاه اهلبیت ع در مدرسۀ قرآنی

نسبت صحیح یک مدرسۀ قرآنی با اهلبیت ع چیست ؟

نسبت آموزش دین و آموزش قرآن

حفظ جزء ۳۰ و کلی برنامه جذاب که در صبحگاه اتفاق می افتد.

نظام تربیت دینی

چگونه و با چه مبنایی می توانیم برای تربیت دینی و اخلاقی یک نظام طراحی کنیم ؟

نباید های آموزش قرآن

امروزه چه چیزهایی را اشتباهاً با آموزش و تربیت قرآنی اشتباه می گیریم ؟

نسبت مدرسۀ قرآنی با مدارس رایج ؟

مدرسه قرآنی آیات چه نسبتی با مدارس رایج آموزش و پرورش دارد ؟

آیا حدیث عِدل قرآن است ؟

آیا می توان بر اساس حدیث ثقلین ، حدیث اهلبیت ع را هم ارز قرآن کریم تلقی نمود ؟

مراتب مدرسه قرآنی

مرتبه اول : نظام قرآنی دبستان

ما معتقدیم اولین چیزی که در نظام تعلیم و تربیت ما و در مدارس مان می بایستی تغییر کند ، نظام و ساختار عمومی مدرسه و ساز و کارهای داخلی آن است. البته این سخن بدان معنا نیست که سیستم مدرسه را به مکتب خانه قدیم تغییر دهیم که واضح است چنین کاری نه ممکن و نه معقول است. بلکه می خواهیم تلاش کنیم که ضمن بهره گیری کامل از دستاوردهای بشری در تعلیم و تربیت ، نظام سازی و طراحی مدل مدرسه ، آنها را با روح آیات قرآنی و سیرۀ ائمه هدی ع سنجیده و به مدلی همگون با مبانی قرآنی برسیم.

برای روشن تر شدن این نکته ، به چند مثال بسنده می کنیم:

تشویق قرآنی و تشویق لیبرالی

مثال اول : به عنوان مثال یکی از برنامه های رایج مدارس در تشویق دانش آموزان به برنامه های درسی و دینی مثل نماز و حفظ قرآن و… استفاده از تشویق های بیرونی مانند اهداء جایزه و تشویق شفاهی در مقابل چشم سایر دانش آموزان است. ببینیم از نظر قرآن این کار چه آسیب و آفتی به تربیت قرآنی دانش آموزان و نظام قرآنی مدرسه وارد می کند.

اشکال اول : اولین مشکل این مدل ، تشویق ، تحریک و تهییج غریزۀ مادی گرایی ، حس گرایی و دنیا طلبی و سایر رذائل اخلاقی می باشد .

فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ (سوره بقره آیه ۲۰۰)

و از مردم كسى است كه مى‏گويد: «پروردگارا، به ما، در همين دنيا عطا كن» و حال آنكه براى او در آخرت نصيبى نيست.

اشکال دوم : از دیگر سو تکیه و تأکید بر تشویق بیرونی ، انگیزه های درونی و متعالی انسان که مبتنی بر فطرت هستند را به مرور خشکانده و از او یک موجود منفعت طلبِ سود جو می سازد .

فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ (زمر ۲)

پس خدا را فقط با دین خالصانه عبادت كن.

تکذیب و استماع کذب

از اتفاقات ناخوشایند رایج در مدارس ، در تنگنا قرار دادن دانش آموز در خصوص موضوعات درسی یا انضباطی و اجبار ناخواسته و پنهان او به دروغگویی می باشد . و طبیعتاً عکس العمل معلم نیز به دروغگویی او تکذیب خواهد بود . به مرور چنین رفتارهایی ، فضای بی صداقتی و بی اعتمادی ایجاد خواهد کرد . در حالی که در فرهنگ قرآن کریم تربیت صادقانه رکن اساسی و بنیادین تربیت دینی بوده و اگر بخواهیم فعالیتی مبتنی بر تربیت قرآنی داشته باشیم ، باید کلیۀ ساز و کارهای مدرسه ای در چارچوبی حرکت نمایند که خدشه ای به صداقت و سلامت نفس متربی وارد نسازد . به عنوان مثال می توان به خرده نظام هایی مانند « بررسی تکالیف دانش آموزی » ، « دفتر روزنگار » ، « رسیدگی به موراد انضباطی » و …. همه و همه این هدف اساسی تربیت قرآنی را مخدوش ننمایند .

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ (سورۀ توبه آیۀ ۱۱۹)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا پروا كنيد و با راست گویان باشيد.

کرامت

از محکمات فرهنگ قرآنی در حوزۀ انسان شناسی ، فضیلت و کرامت انسان است. جالب است که این اصل بنیادین به هیچ وجه ارتباطی با سن و سال انسان ندارد. لذا همه ساختارها و برنامه های دبستان بایستی در قبال این اصل اساسی خاضع و خاشع باشند. بنابراین هیچ درس و برنامه ای از کرامت ، شخصیت و انسانیت دانش آموز بالاتر نیست. طبیعتاً مدل های تشویق و تنبیه ، برگزاری مراسمات ، اجرای جشنواره ها و مسابقات و… همه و همه تغییراتی خواهند داشت. از طرف دیگر درباره معلمان نیز همین رویه بیاد وجود داشته باشد. حفظ عزت و کرامت معلم به عنوان یک انسان شریف از شاخصه های مهم دبستان قرآنی است.

وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً (سورۀ اسراء آیۀ ۷۰)

و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم، و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم، و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم، و آنها را بر بسيارى از آفريده‏هاى خود برترى آشكار داديم.

در تبیین « نظام سازی قرآنی » از این دست مثال ها بسیار می توان زد که در این مجال فرصت آن نیست. تربیت فطری ، تربیت جهادی ، تربیت مسوولانه ، تربیت کریمانه ، تربیت محبت آمیز و… همه و همه می توانند اصولی باشند که نظام یک مدرسه قرآنی یا هر مجموعه فرهنگی-تربیتی مثل مدرسه را بنا نهاد .

ما معتقدیم که جداسازی مواد درسی از معارف دینی و توحیدی ، مقدمه ای بر اندیشه و تربیت سکولار است . لذا بایستی روح همۀ دروس ، قرآن و معارف توحیدی آن باشد . البته این بدان معنا نیست که بر روی همه دروس یک رنگ و لعاب قرآنی بکشیم و ظاهر کلاس و درس و… شکل و شمایل قرآنی به خود بگیرند ، بلکه بدین معناست که در تدوین دروس مختلف به این نکته توجه داشته باشیم که مُدَبّر کتاب تکوین ، همان مُنَزّل کتاب تشریع یعنی قرآن کریم است . در این صورت همه دروس خدایی و قرآنی می شوند:

روحِ تدریس درس علوم ، می شود توحید و توجه و تذکر به خداوند . و پدیده های هستی همگی می شوند مخلوقات و آیات الهی ؛ و همه جهان نیز می شوند موهبت و صنعت دست خالق نه پدیده هایی اتفاقی و شانسی . (مراجعه شود به سورۀ روم آیات ۱۷ تا ۲۷)

و یا زمانی که ریاضی و حساب و کتاب درس می دهیم ، بدانیم که در واقع داریم قراردادها و حساب و کتاب هایی که بشر آنها را از روی نظم و نظامِ خداوند در خلقت جهان وام گرفته است و آنها را طراحی کرده است را آموزش می دهیم.

هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِساب‏ (سوره یونس آیه ۵)

اوست كسى كه خورشيد را روشنايى بخشيد و ماه را تابان كرد، و براى آن منزلهايى معين كرد تا شماره سالها و حساب را بدانيد.

وقتی ادبیات و هنر می آموزیم ، مانند ادبیات فارسی و هنر اسلامی ، سرشار از یاد خدا ، بندگی ، توحید ، توکل و توسل باشد. چنانچه پیش از این نیز کتب درسی ادبیات ، سرشار از مفاهیمی چون ایثار و شهادت و… بود که همگی متأثر از همین دیدگاه بودند.

در سایر دروس نیز همین منوال جاری و ساری است .

محیط ، از مهمترین ارکان تعلیم و تربیت است .به تعبیر یکی از بزرگان تعلیم و تربیت ، تربیت یعنی قرار دادن یک انسان بر سر راه متربی . انتخاب کادر و معلم و همچنین گزینش دانش آموز و خانواده ، آن قدر در تعیین سرنوشت متربی تعیین کننده است که چه بسا محتوا و آموزه هایی که ما به صورت رسمی به آنها می آموزیم ، آن قدر اثرگذار نخواهد بود .

چنانچه قبلاً در مقالۀ تربیت قرآنی ذکر شد ، مبنای همۀ آموزه های دینی در مدارس باید مستقیماً خود قرآن کریم باشد. نمی توان با کنار هم چیدن معارف و علوم دینیِ بشری-الهی مانند علم کلام و اعتقادات ، فقه و… در کنار آداب و عادات عرفی متشرعین مانند هیأت و بسیج و… ادعا نمود که یک تربیت دینیِ شیعیِ انقلابی کامل تدارک نموده ایم. بلکه ساختمان تربیت دینی بایستی بر پِی و پایه ای استوار مانند قرآن بنا نمود و سایر اجزاء و برنامه های این تربیت دینی ، در واقع نما و دیوار و سقف و درب و پنجرۀ این سازۀ عظیم هستند. (جهت مطالعۀ بیشتر به تربیت قرآنی مراجعه نمایید)

و نهایتاً : آموزش قرآن . انتقال و آموزش قرآن ، رسالت اصلی پیامبر ص می باشد . قرآن ، جامعۀ بدون قرآن را در گمراهی آشکار می داند. حتی اگر آداب و رسوم و برنامه هایی به نام دین نیز داشته باشند:

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ َ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ (سورۀ آل عمران و آیۀ ۱۶۴)

به يقين، خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه‏] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت، تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد، قطعاً پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.

لذا همۀ انچه به نام دین به متربی آموزش می دهیم نیز بایستی با محوریت و مرکزیت قرآن کریم باشد.

 

اصلی ترین برنامه های دینی دبستان عبارتند از :

الف ) دروس دینی :

  1. زنگ قرائت
  2. زنگ زبان قرآن
  3. زنگ آیات نامه
  4. زنگ راهنمایان

ب) برنامه های عمومی:

  1. صبحگاه قرآنی
  2. اردوی شب مانی
  3. زنگ خدا (برنامه نماز دبستان)
  4. مراسمات و مناسبت ها

دبستان قرآنی آیات

دبستان و پیش دبستان قرآنی آیات با رویکرد کلی تعلیم و تربیت قرآنی,در سال 95 تاسیس گردیده و مهمترین ویژگی این دبستان نگاهی متفاوت برمحتوای آموزشی با توجه به جنبه های رشدی دانش آموزان بوده و تولید محتوای قرآنی تماما توسط تیم پژوهشی کارآمد و با تجربه, با نظارت مستقیم مدیریت دبستان "دکتر محمد زاده" صورت می پذیرد.

              

دسته ها

تماس با ما

021-33442003
021-33443060
021-33515375

تهران(منطقه۱۲)_خیابان ۱۷ شهریور – بلوار قیام مفرد عادل – پلاک 2