تاریخچه دبستان قرآنی آیات

ماجرای تأسیس دبستان قرآنی آیات چه بود؟

تاریخچه

به زودی مصاحبه با دکتر رسول محمدزاده درباره تأسیس دبستان قرآنی آیات در این قسمت بارگذاری خواهد شد.

دبستان قرآنی آیات در سال ۱۳۹۵ به عنوان فاز سوم فعالیت تأسیسی دکتر رسول محمدزاده تأسیس یافت . لازم به ذکر است اولین مجموعه تأسیس یافته توسط ایشان ، موسسه قرآنی حافظون (تاسیس ۹۰) و دومین مجموعه انتشارات آیات مبینات (تاسیس ۹۳) می باشد .

خاستگاه

 

سال اول

این دبستان در همان سال اول تأسیس با برگزاری سه جلسه معرفی شیوه دبستان و اهداف و برنامه ها توسط مؤسس ، توانست با رعایت حداقل استاندارد خود ، حدود ۹۰ دانش آموز جذب نماید .

سال دوم

و در سال دوم نیز با حفظ همین روند این تعداد را به حدود ۱۵۶ دانش آموز رساند.

سال سوم

در سال سوم هم بدلیل تغییراتی که در فضای آموزشی خود داشت ، این ظرفیت را در حدود ۱۳۳ نگه داشت.

دبستان پسرانه آیات بینات در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نمود.

مدیر و مؤسس این دبستان جناب دکتر رسول محمدزاده کار اخذ مجوز این مرکز را در دی ماه ۹۴ را انجام و از اردیبهشت ۹۵ با تأیید رسمی وزارت آموزش و پرورش: اطلاع رسانی جهت معرفی مدرسه صورت پذیرفت.

روند مدرسه پسرانه آیات از روزهای ابتدایی تاکنون بر آن بوده است که قبل از آزمون و یا ثبت‌نام نهایی جلساتی جهت معرفی مدرسه و روش‌های حاکم بر این سیستم آموزشی به اولیای دانش‌آموزان ارائه می‌گردد.

به لطف و یاری خداوند دانش‌آموزان سال اول ۹۰ نفر، سال دوم، ۱۱ نفر و سال سوم ۱۳۳ نفر به مجموعه‌ی آیات اعتماد کردند.

از افتخارات این دبستان پسرانه شاید این باشد که در سال‌های اول تأسیس بخاطر کیفیت مناسب ارائه‌ی یک مدل قرآنی خوب، هیچ دانش‌آموزی با صلاحدید خانواده از مدرسه جدا نشد. (نظرسنجی آیات مورخ ………………….. ) و پرنوال به سال‌های بعدی و رسیدن به افق نگاه‌مان که همان «مدل قرآنی» است، گام برداشته شد.

از دلیل‌های اصلی جذب خانواده‌ها، درس «آیات‌نامه» بود. که در قالب آیات‌الاطفال قرآن به دانش‌آموزان ارائه می‌شد. این درس با مرور ۴-۳ باره قرآن کریم و تدبّر در آیات آن صورت پذیرفت.

در ادامه از دلایل دیگر رسیدن به مدل یک مدرسه‌ی قرآنی حفظ جزء ۳۰ همراه با ترجمه‌ی روان جهت فهم و درک دانش‌آموزان ۶ تا ۱۲ ساله با همراهی درس آیات‌نامه و زبان قرآن بود.

راهنمایان: فن ترجمه و داستان‌های دنباله‌دار و هدفمند نمازخانه در سال سوم به پختگی این مدل قرآنی کمک شایانی کرد و به لطف خدا به گفته‌ی مدیریت دبستان پسرانه دکتر رسول محمدزاده: «در پایان سال سوم، %۷۰ معارف دینی منظور نظرمان را اجرا و عملی کردیم و نگاه‌مان به روزی است که این آزمون و خطاها را تا جایی پیش ببریم که به یک مدلی برسیم تا %۱۰۰ آن را اجرایی کنیم و قائل به آن هستیم با گذر روزها و زمان و دریافت تجربیات در حوزه‌ی رسیدن به یک مدل واحد در اداره‌ی مدرسه‌ی قرآنی باید همراه و همگام با نیازهای جامعه قدم برداریم.»

در سال‌های اول زیرساخت‌های محتوایی هدفمند و تأثیرگذار در رشد دانش‌آموزان را برنامه‌ریزی کرده و در راستای آن‌که دروسی از جمله هنر، زبان انگلیسی، خط و ورزش هدفمند از جمله استخر، فوتبال و ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؛ در دستور کار برنامه‌های این مدرسه بوده و هست.

افق نگاه دبستان پسرانه آیات بینات آن است که در ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ معارفی به پختگی کامل برسد تا جایی که بتواند محتوای قرآنی- دینی خود را بنا به درخواست مدارس کشور (مدارسی هستند که برای بهره‌گیری از روش‌ها به مدرسه مراجعه می‌کنند و در قالب جلسات، این موضوعات خدمتشان ارائه می‌گردد.) در اختیار آن‌ها قرار دهد.

از افق‌های بلندمدّتمان می‌توان به «قرآن روح دبستان آیات» اشاره کرد که از آرزوهایمان این است که دروس رنگ و بوی خدایی و توحیدی بگیرد، تا جایی که در جذب نیرو هم بر این مهمّ تأکید می‌ورزیم که دروس را علاوه بر تدریس به صورت کارگاهی/آزمایشگاهی با دانایی توحیدی همراه شود. پس دلمان می‌خواهد آرزوی‌قلبی مان عملی- عملیاتی شود.

نگاه ما به آینده ارائه‌ی یک مدل واحد برای تأسیس یک مدرسه‌ی قرآنی است.

تربیت قرآنی

تعلیم و تربیت یک امر خنثی نیست و این پویایی موجب می‌شود که برای آن یک ایدئولوژی در نظر گرفت و با اعتقاد ضمن دانش نسبت به آن گام برداشت. از آن‌جا که صاحبان نظر در این عرصه در تمامی جهان دارای تفکّر و عملکرد متفاوت هستند و این شیوه‌ی تفکّر یا توحیدی است و یا الحادی.

توحیدی از آن روی که با توجّه به سیستم کشورمان به ۲ بخش سنّی و شیعی تقسیم می‌شود و در بخش بعدی که الحادی نام دارد، تفکّرات لیبرالی و کمونیستی در آن وارد شده‌اند و جالب است بدانید یک رنگ بودن پوشش بدون داشتن هیچ وجه تمیزی در تمام شرایط جامعه (دانش آموزی- اداری و … ) ناشی از یک تفکّر الحادی است، چرا که در تفکّر الحادی (کمونیستی) تأکید فراوانی بر آن شده است که افراد با جامعه و جمع خود معرّفی می‌شوند.

از آن‌جا که در کشور ایران هستیم و دین رسمی کشور، اسلام است و طبق آمارها حدود ۹۵-۹۰ درصد مردم ایران قائل به مذهب شیعه هستند، تربیت مدارس ایران هدفمند به سمت تربیت شیعی رفته است و این تربیت خود بر ۵ نوع است.

تربیت فقهی: افرادی حوزوی که با باورهای حوزه‌ای و دانش‌شان به تربیت دانش‌آموزان می‌پردازند. این گروه از افراد نگاهی جامع به مباحث فقهی و احکام دینی دارند. وسواس خاصّی نسبت به عملکرد دانش‌آموز در نماز، روزه، واجبات و محرمات و … نشان می‌دهند.

تربیت هیأتی: افرادی هیأتی که با باور پرورش دانش‌آموز محبّ اهل بیت و مبغض دشمنان گام برمی‌دارند و در ناخودآگاه ذهن دانش‌آموز، علاقه به هیأت و برپایی هیأت مذهبی را پایه‌گذاری می‌کنند، به گونه‌ای که خرده فرهنگ بچّه هیأتی باور دانش‌آموز می‌شود.

تربیت روایی: افرادی که با تکیه بر روایات ائمه‌ی اطهار (علیهم‌السلام) و آموزش روایات، تربیت دانش‌آموزان را برعهده دارند. این گروه، روایات را اصل آموزش و عملکرد دانش‌آموزان می‌دانند و دانایی و فهم آن، اصل است.

تربیت کلامی: افرادی را با روحیه‌ی دفاع از اعتقادات تربیت می‌دانند. با توجّه به آن‌که تأثیرات این دفاع، روحیه‌ی تدافعی و تهاجمی نیز هست، جالب است بدانید تکفیری‌ها زاده‌ی همین تفکّر و نگرش هستند.

تربیت بسیجی انقلابی: افرادی بسیجی که با تأکید به روحیه‌ی انقلابی‌گری و مجاهدت، سعی در انتقال خرده فرهنگ بسیجی را دارند.

تربیت قرآنی: افرادی قرآنی با تسلّط به قرآن که اصول، شیوه‌ها و مبانی تربیت به شیوه‌ی قرآن کریم را اصل قرار می‌دهند و سایر متون دینی و مذهبی را فرع بر قرآن می‌دانند.

ضمن آن که به این مهمّ تأکید می‌کند که بیش‌ترین تعلیمات باید تعلیم قرآن و معارف آن باشد و محتوای آموزش هم همسویی با قرآن داشته باشد.

در این سیستم اطلاعات به دو دسته‌ی عمومی و دینی تقسیم می‌شوند که محتوای دینی، قرآن محور است و محتوای عمومی، رویکردی قرآنی را به همراه دارد؛ بدین صورت که تأکید می‌شود این مفاهیم از فیلتر قرآنی عبور کند تا به نتیجه‌ی مدّ نظر دست یاببند.

در مدرسه‌ی قرآنی آیات خدا در علوم هست، در ریاضی هست و … . و این تأکید قرآنی بودن سبب می‌شود دانش‌آموز دایرة المعارف زندگی‌اش را قرآن قرار دهد و همواره به دنبال سنجش معیارها با معیارهای قرآنی باشد. به همان شیوه‌ای که اهل بیت (علیهم‌السلام) زیسته‌اند یعنی قرآن منبع اصلی درک و فهم مباحث دینی، روزانه و … برایشان باشد.

مبانی تربیت قرآنی

در آخر لازم است بدانید و بخوانید

ما بر این امر معتقدیم:

۱- کلام اهل بیت (روایت‌ها) برگرفته از قرآن هستند یا اگر نبودند باید با متن قرآن مقایسه/چک شود.

۲- یک بسیجی و انقلابی واقعی زیر پرچم قرآن تربیت شده است.

۳- خواستگاه انقلاب اسلامی ایران، قرآن است و همان‌طور که می‌دانید امام خمینی با آشنایی قرآن انقلاب اسلامی را در ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و به ثمر رسانید.

از آن‌جا که تربیت قرآنی محور اصلی رویکرد ما در دبستان پسرانه‌ی آیات است و شناخت متناسب مدیریت مجموعه، دکتر رسول محمدزاده با اصول آیات و مفاهیم قرآنی می‌باشد.

تربیت‌های فقهی، هیأتی، روایی، بسیجی- انقلابی، کلامی از نرم‌افزارها و زیرمجموعه‌های تربیتی در دبستان پسرانه‌ی آیات است.

و تأکید ما بر تربیت قرآنی به عنوان یک سیستم عامل با تأکید بر متن قرآن کریم می‌باشد.

چرا که از نتایج تربیت به شیوه‌های ذکر شده (فقهی، هیأتی، روایی، بسیجی- انقلابی و کلامی) تربیت‌های خطایی رخ می‌دهد که جبران آن تا حدّ زیادی میسّر نیست، چرا که در دبستان شخصیت اولیه‌ی دانش‌آموز شکل می‌گیرد و این خطا آینده‌ی کودک ۶ ساله تا نوجوان ۱۲ ساله را تهدید می‌کند.

شاخصه‌های تربیت قرآنی

همان‌طور که می‌دانید دبستان پسرانه‌ی آیات با مدیریت دکتر رسول محمدزاده (دکترای …………… ) با رویکرد تربیت قرآنی از سال ۹۵ شروع به فعّالیّت کرده است.

از شاخصه‌های تربیت قرآنی می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

۱- اصل تربیت قرآن خدا است. «قُل إنَّما یُوحی الیّ أنَّما إلهُکُم إلهٌ واحِدٌ» (انبیاء:۱۰۸)

۲- تربیت قرآنی بر فطرت نیز تأکید دارد. همان‌طور که در آیه‌ی «فِطرَةَ اللهِ الّتِی فَطَرَ النّاسِ علیها» (روم: ۳۰) تربیت بر ملکات انسانی است.

۳- تربیت قرآنی مبتنی بر کرامت انسانی است همان‌طور که آیه‌ی «لَقَد کَرَّمنا بَنِی آدم» (اسراء:۷۰) را زیاد شنیده‌ایم و این یعنی از تأکیدات قرآن حفظ کرامت انسانی است.

۴- محبّت اصلی که تربیت قرآنی براساس آن بنا شده است: «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُم» (آل عمران:۱۵۹)

۵- مسئولیت به عنوان یک شاخصه‌ی مهم در قرآن نیز ذکر شده است. همان‌طور که خداوند متعال در کتاب قرآن می‌فرماید: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ اُخری» (انعام:۱۶۵)

۶- از دیگر شاخصه‌های تربیت قرآنی می‌توان به حرّیت (آزاد بودن) اشاره کرد و آیه‌ای که به این دعا تأکید می‌کند، می‌فرماید: «إنّا هَدَیناهُ السّبِیلَ إمّا شاکِراً و إمّا کَفوراً» (انسان:۳) راه درست به شما نشان داده می‌شود، اما انتخاب این راه با خودتان است.

۷- تأکید بر تفکّر می‌تواند به عنوان یک شاخصه در تربیت قرآنی باشد و همان‌گونه که می‌دانیم تفکّر در دین مبین اسلام با تأکیر فراوان یاد شده است. از آن جا که بارها در روایات شنیده‌ایم تفکّر از سال‌ها عبادت پُرثواب‌تر است. پس خدای عزّوجلّ در قرآن کریم نیز می‌فرماید: «یُبَیِّنُ اللهُ لَکُمُ الآیاتِ لَعَلَّکُم تَتَفَکَّرونَ» (بقره:۲۱۹)

هدف ما از تأکید بر تربیت قرآنی حضور نوجوانان و جوانانی فهیم‌تر- به جامعه‌ی اسلامی- ایرانی‌مان است و به نظرمان راهی که پیرو قرآن باشد، راهی کم خطاتر (خطای انسانی را نباید نادیده گرفت) می‌باشد.

تفاوت تربیت قرآنی با سایر گونه‌های تربیتی

تأکید مدرسه‌ی قرآنی آیات بر تربیت قرآنی با تکیه بر متن خود قرآن توسط گروه تولید محتوای قرآنی به رهبری و هدایت؛ مدیریت مجموعه جناب آقای دکتر محمّدزاده می‌باشد.

و از تفاوت‌های بنیادین که این گروه به آن تأکید می‌ورزند آن است که:

* تربیت قرآنی؛ تربیت گزینش دین به نفع خود و یا دین کاریکاتوری ارائه نمی‌دهد و همه‌ی اجزاء دین تأکید خداوند است.

* تربیت قرآنی؛ متن قرآن تنها متن دینی قطعی، غیرتحریف و غیرجعلی است و سایر متون دینی دارای احتمالات نزدیک به تحریف و یا جعل هستند.

* تربیت قرآنی؛ متن قرآن کریم تنها متنی است که به سلیقه‌ی خداوند رحمان چیده شده است و هیچ سلیقه‌ی بشری در آن دخل و تصرّف نداشته است.

* تربیت قرآنی؛ تأکید اهل بیت‌مان بر مقایسه و عرضه‌ی روایات بر قرآن است تا اگر مخالف رویکرد قرآن بود، آن روایت کنار گذاشته شود.

دبستان قرآنی آیات

دبستان و پیش دبستان قرآنی آیات با رویکرد کلی تعلیم و تربیت قرآنی,در سال 95 تاسیس گردیده و مهمترین ویژگی این دبستان نگاهی متفاوت برمحتوای آموزشی با توجه به جنبه های رشدی دانش آموزان بوده و تولید محتوای قرآنی تماما توسط تیم پژوهشی کارآمد و با تجربه, با نظارت مستقیم مدیریت دبستان "دکتر محمد زاده" صورت می پذیرد.

              

دسته ها

تماس با ما

021-33442003
021-33443060
021-33515375

تهران(منطقه۱۲)_خیابان ۱۷ شهریور – بلوار قیام مفرد عادل – پلاک 2