TITLE

DESCRIPTION

برنامه زنگ نماز کلاس چهارم تا ششم ابتدایی دبستان قرآنی آیات

انتظار ما این آست که با برنامه های ۴ سال گذشته (از پیش تا سوم) ، بچه های دبستان آیات در بدو ورود به کلاس چهارم ، به صورت زیر تقسیم بندی شوند :

۱- لا اقل یک سوم از آنها هستند که به طور دائم و کامل نمازهای یومیه را می خوانند.

۲- حدود یک سوم نیز نه به طور کامل ولی بخشی از نمازهای یومیه را در منزل می خوانند.

۳- و کمتر از یک سوم نیز هستند که هنوز خود را ملزم به نمازهای یومیه ننموده اند.

اولین هدف کلان یا همان استراتژی ما در دوره دوم ابتدایی  ، التزام بچه ها به نماز های یومیه است. تلاش ما آن است که نهایتاً تا پایان کلاس پهارم ابتدایی همۀ بچه ها پایبند به خواندن هر ۵ وعدده نماز روزانه خود باشند.

اما برنامه دبستان آیات در دوره دوم عبارت است از :

۱- نماز جماعت ظهر و عصر

از کلاس چهارم ، همۀ دانش آموزان در نمازجماعت شرکت می نمایند. نماز جماعت اکثر اوقات در نمازخانه مدرسه و ندرتاً بنا به امکان و اقتضاء و… در مسجد برگزار می گردد. طبعاً احکام اولیه نماز جماعت در ابتدای سال آموزش داده می شود.

۲-  نماز با معرفت

چنانچه گفته شد نماز بدون معرفت و شناخت ، رشد چندانی برای بنده حاصل نخواهد کرد. بلکه همه افعال و سکنات دینی به شرط معرفت و شناخت است که راشد و تعالی دهندۀ انسان است. از برنامه های مهم زنگ نماز در دوره دوم ، تعمیق مفاهیم نماز می باشد.

  1. آموزش ترجمه نماز
  2. تفسیر سادۀ اجزاء و ارکان نماز
  3. بیان حکایات و داستانهایی از بندگی خداوند ، نماز ، دعا و مفاهیم مرتبط
  4. نمایش فیلم و مستند
  5. سخنرانی معلم زنگ نماز
  6. و…

بنا براین زنگ نماز دانش آموزان دورۀ دوم مانند کلاس درس شامل جزوه نویسی و چه بسی کتاب درسی نیز بشود.

۳- منبر دانش آموزی

هر دوانش آموز در طول سال تحصیلی ۲ منبر با موضوعات مرتبط به نماز اجرا خواهد نمود که اهداف و مقاصد آن تقریباً همان هایی است که در پایه دوم و سوم به آن اشاره شد. مهمترین تفاوت سخنرانی چهارم تا ششمی ها با دوم سومی ها ، زمان سخنرانی است که در اینجا از ۱۵ تا ۲۵ دقیقه است و ضمناً سخنرانان می توانند از ابزارهای سمعی بصری نیز جهت ارائۀ هر چه بهتر سخنرانی استفاده نمایند.

۴- دفتر نماز

همان طور که اشاره شد ، هر دانش آموز چهارم تا ششمی برای هر سال حدوداً یک دفتر صد برگ از مطالب زنگ نماز را یادداشت می نماید که بعداً در مراجعه به آنها بهره های فراوانی خواهد برد.

۵- مباحثه و پرسش و پاسخ

از دیگر برنامه های زنگ نماز ، مباحثه عمومی و یا پرسش و پاسخ می باشد. در این مباحثات ، موضوعاتی که بیشتر مورد سوال و مساله دانش آموزان است طرح گردیده و بنا به اقتضاء همه افراد نظرات خود را داده و نهایتاً یا به همان صورت مباحثه باقی می ماند یا توسط معلم نماز جمع بندی می گردد و یا به صورت پرسش و پاسخ ادامه می یابد.

۶- تفکر و اندیشه

بعضی از مباحث زنگ نماز نیاز به تفکر بیشتر در منزل دارد . به دانش آموزان به عنوان برنامۀ اندیشه در منزل وظایفی محول می شود و ایشان نیز متناسب با توان خود ، محصولات تفکری خود را مکتوب نموده و برای مباحثه و… به کلاس نماز می آورند.

۷- پرسش و پژوهش

از دیگر فعالیت های در منزل دانش آموزان دوره دوم ، بخش هایی است که نیاز به پژوهش بیشتر یا پرسش از بزرگترها دارد. در این صورت به عنوان برنامه منزل با خود برده و انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دبستان قرآنی آیات

دبستان و پیش دبستان قرآنی آیات با رویکرد کلی تعلیم و تربیت قرآنی,در سال 95 تاسیس گردیده و مهمترین ویژگی این دبستان نگاهی متفاوت برمحتوای آموزشی با توجه به جنبه های رشدی دانش آموزان بوده و تولید محتوای قرآنی تماما توسط تیم پژوهشی کارآمد و با تجربه, با نظارت مستقیم مدیریت دبستان "دکتر محمد زاده" صورت می پذیرد.

              

دسته ها

تماس با ما

021-33442003
021-33443060
021-33515375

تهران(منطقه۱۲)_خیابان ۱۷ شهریور – بلوار قیام مفرد عادل – پلاک 2